Zgadnij szóstkę
Ten skrypt w Scratch uczy podstaw programowania poprzez tworzenie prostego programu do losowania liczb i warunkowego sprawdzania wyników. Oto kroki, które wykonuje skrypt:
- Gdy kliknięto zieloną flagę:
- Usuwa wszystkie elementy z listy
liczby
. - Następnie w pętli powtarza sześć razy:
- Losuje liczbę od 1 do 6.
- Dodaje wylosowaną liczbę do listy
liczby
.
- Po wylosowaniu sześciu liczb, jeśli którykolwiek element listy
liczby
jest równy 6, skrypt wyświetla komunikat „Kliknij mnie, a powiem, czy trafiłeś szóstkę” przez 2 sekundy.
- Usuwa wszystkie elementy z listy
- Gdy kliknięto duszka (sprite):
- Ustawia zmienną
nr
na 1. - Następnie w pętli powtarza sześć razy:
- Sprawdza, czy element listy
liczby
o indeksienr
jest równy 6. - Jeśli tak, to wyświetla komunikat „Jest szóstka!”.
- Jeśli nie, to zwiększa
nr
o 1 i jeśli dojdzie do końca listy bez znalezienia szóstki, wyświetla komunikat „Nie ma szóstki :(„.
- Sprawdza, czy element listy
- Ustawia zmienną
Ucząc się tego skryptu możecie nauczyć się podstawowych koncepcji programowania takich jak pętle, listy, zmienne, losowanie liczb, oraz instrukcje warunkowe. Ponadto nauczycie się jak interakcje użytkownika (kliknięcia) mogą wpływać na przebieg programu.
Tu możesz powiększyć widok samego skryptu i dla przypomnienia tutaj informacje, jak stworzyć zmienną i listę.